به گزارش کارنا، طبق گزارشهای منتشر شده در سایت کدال، مجموع هزینههای تولید دو خودروساز بزرگ کشور در ۹ ماه باقیمانده از سال به حدود ۴۹۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید، در حالی که درآمد فروش آنها به بیش از ۵۲۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.
پیشبینی خودروسازان از سوددهی خام در سالجاری، در حالی است که طی چهار سال گذشته (۱۳۹۹ تا ۱۴۰۲) همواره مبلغ بهای تمامشده تولید خودروسازان از مبلغ فروش آنها بیشتر بوده است؛ بنابراین اگر برآورد خودروسازان محقق شود، آنها میتوانند سال جاری را بدون زیان (خام) و توام با سود (خام) به پایان ببرند. منظور از سود و زیان خام این است که هزینههای مالی در محاسبات اعمال نشده و با افزودن آنها میزان سود و زیان خالص متفاوت خواهد بود.
کاهش زیان با حذف قدیمیها
با توجه به گزارش منتشره خودروسازان در سایت کدال بورس، این پرسش پیش میآید که چرا نسبت هزینه تولید به فروش محصولات آنها تغییر کرده یا پیشبینی میشود در سال جاری تغییر کند؟
به نظر میرسد در مجموع سه عامل اصلی در رخ دادن این اتفاق نقش داشته یا خواهند داشت، هرچند شاید در کنار اینها، عوامل فرعی نیز اثرگذار بوده و باشند. عوامل اصلی شامل «حذف خودروهای قدیمی»، «اصلاح قیمت» و «واردات توسط خودروسازان» است که البته میزان و زمان تاثیرگذاری آنها بر دو تولیدکننده بزرگ کشور، متفاوت از یکدیگر است.
عامل نخست - حذف خودروهای قدیمی - تاثیر تدریجی خود را بر هر دو خودروساز بزرگ کشور گذاشته و سبب شده آنها با جایگزینی محصولات جدید یا مدلهای موجود، حداقل برای مدتی با کاهش روند زیاندهی مواجه شوند.
خودروهای قدیمی هرچند از جنبه تیراژ بالا، مزیتی برای خودروسازان محسوب میشدند، اما از آن سو به دلیل اعمال سیاست قیمتگذاری دستوری، همین تیراژ بالا به نوعی معنای زیان بیشتر را نیز میداد. این عامل از دو جهت توانسته به کاهش زیاندهی خودروسازان کمک کند. نخست اینکه با توجه به تیراژ معمولا بالای این خودروها از یک سو و ناهمخوانی هزینه تولید و قیمت تمامشده از سوی دیگر، طبعا تولید آنها زیان مستمری را به خودروسازان تحمیل میکند. هرچند تیراژ بالا سبب کاهش هزینه سربار میشود، اما این موضوع زمانی ارزش دارد که اصل تولید در زیان نباشد (موضوعی که در مورد بیشتر خودروهای حذفشده صادق نبود)؛ بنابراین با حذف خودروهای قدیمی، بخشی از زیاندهی خودروسازان متوقف شد.
نکته دیگر اینجاست که حذف خودروهای قدیمی در دو سه سال گذشته معمولا توام با جایگزینی محصولات جدید بوده و این روند ادامه دارد. ازآنجاکه خودروهای جدید قیمت بهروزتری دارند، خودروسازان از محل تولید آنها (به جای مدلهای قدیمی) زیان کمتری را متحمل میشوند و شاید حتی در مواردی و تا مقطعی، قیمت سربهسر یا سودده نیز داشته باشند.
از همین رو، حذف و جایگزینی خودروهای قدیمی که در ابتدا بهنوعی از سر اجبار سیاستگذار بود، بعدها به عنوان راهی برای کاهش زیاندهی، با استقبال خودروسازان مواجه شد. به عنوان مثال، در ماجرای پژوپارس، ایرانخودروییها خود تمایل به حذف این محصول به دلیل زیاندهی بالایش داشتند، اما، چون درگیر تعهدات آن بودند، تولید پارس تا انتهای خرداد امسال طول کشید.
یا مثلا تولید تیبا برای سایپا توام با زیان بود، اما با جایگزینی تیبا ۲ و بعدها کوئیک، از زیاندهی این شرکت کاسته شد. کوئیک نیز در آیندهای نهچندان دور جای خود را به محصولی جدیدتر که قیمت بهروزتری دارد و سودده است یا حداقل زیان کمتری میدهد، خواهد داد. بههرحال حذف خودروهای زیانده عاملی است که تاثیر مثبت آن در کاهش زیاندهی میتواند در ماههای باقیمانده از دوره (۹ماهه تا انتهای سال) ادامه داشته باشد.
اصلاح قیمت از دو مسیر
دیگر عاملی که خودروسازان را به کاهش زیاندهی در انتهای امسال امیدوار کرده، اصلاح قیمت است. این عامل خود دو زیرشاخه دارد که باید جداگانه مورد بررسی قرار بگیرند. اصلاح قیمت خودروهای داخلی معمولا به دو روش انجام میشود که شامل مدل رسمی (بهروزرسانی قیمت کارخانهای خودروها مطابق با هزینههای تولید) و مدل غیررسمی (تغییر قیمت به بهانه ارائه محصولات جدید) میشود.
در مدل رسمی، سیاستگذار و نهاد رگولاتوری (شورای رقابت، وزارت صمت و...) بنا به میل و سلیقه خود و بر اساس مصلحت و با در نظر گرفتن شرایط اجتماعی، هر چند وقت یک بار قیمت کارخانهای خودروها را مطابق با هزینههای تولید افزایش میدهد.
این شیوه بیش از یک دهه است که ادامه دارد و از آن به عنوان قیمتگذاری دستوری یاد میشود. در این مدل، خودروسازان اسناد و مدارک مربوط به هزینه تولید محصولات خود را به نهاد تنظیمگر ارائه میکنند تا قیمت محصولاتشان بهروز شود. هرچند خودروسازان معمولا از میزان افزایش قیمت کارخانهای محصولات خود رضایت ندارند، اما بههرحال اصلاح قیمت رسمی سبب کاهش زیاندهی آنها میشود.
منبع:گسترش نیوز
ارسال نظر